torsdag den 4. august 2011

Solgrillet

Nej, overskriften refererer ikke til en lang dag på stranden, men til hvordan man ved hjælp af denne fætter kan bruge solens stråler til at lave mad.



Det er nok ikke lige den man tager med under armen, hvis man lige skal hen og grille i parken eller tager med på camping (med mindre man drager på campingferie i et meget strort mobile home). Til en pris på 299 Eur er det nok heller ikke sådan en man smider i skralderen efter man har brugt den en enkelt gang. Til gengæld er den billig og miljøvenlig i drift. (Omend jeg ikke ved, hvor driftsikker den ville have været denne sommer i Danmark)

Umiddelbart kan man jo godt grine af sådan et stykke unødvendigt grillværktøj (og ikke mindst af folk der vil betale så meget for sådan en ting), men faktisk er det (som åbenbart hedder Solar Cooking) ikke fuldstændig åndet. Feks bruges det (nok i en billigere model end den jeg så til 299 EUR) af nødhjælpsorganisationer i Afrika, så folk der ikke har råd til brændsel eller el kan koge deres vand og dermed få rent drikkevand.
Jeg må indrømme, at jeg godt nok ikke havde fantasi til at forestille mig, at smart grill-fætter i interieurbutik i Marseille også skulle kunne fungere som nødhjælpsapparat til fattige mennesker i Afrika!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar