torsdag den 15. september 2011

Sevilla og Navel

Jeg har altid godt vidst, at der var forskel på appelsintyper men har aldrig sat mig ind i det. Har mere bare krydset fingre for, at det var den søde, saftige slags når jeg købte en pose appelsiner. Men i forbindelse med noget valgflæskaften i aften har jeg tænkt mig at lave en appelsindessert* (der lige får en lidt ned på jorden efter at have proppet sig med fedt svinekød, persillesauce og kartofler), og her er det åbenbart vigtigt, at appelsinerne er søde.

Og hvad gør man når man har behov for at vide lidt mere om appelsinsorter? Man tyer til internettet, og der findes heldigvis nogle udmærkede sites med information om mad:

Madlex har ikke bare en sjov forside men har også fin information om bl.a. appelsiner men også om vilde urter man aldrig har hørt om

VOM - Viden om Mad har måske en anelse mere videnskabelig tilgang til mad og her kan man også finde oversigter over næringsindholdet af forskellige madvarer:

*Opskriften:
1) skiver af appelsiner (ca 1 eller lidt mindre pr person) på et stort fad. Gerne Navel eller andre gode saftige typer. Lidt kanel  (uden sukker) drysses over appelsinerne
2) Pinjekerner (eller mandler) ristes på pande, når de er næsten helt færdige hældes lidt (et par sps.sk fulde )ahornsirup på panden, der karameliserer rundt om pinjekernerne.
3) De karameliserede pinjekerner fordeles på appelsinskiver,  lidt kanel  (uden sukker) drysses over appelsinerne
4) tilbehør: fx flødeskum alm el m anelse vanilie i. (min tante laver vist råcreme til)
 kan laves i god tid før gæsterne kommer, men dæk da over m plastik. så appelsinerne ikke tørrer ud.
det vigtigste ved denne ret er at appelsinerne er søde og saftige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar