fredag den 30. september 2011

Årets julegave fra mig til mig

Jeg er jo ret stor Kindle-fan og i forgårs gjorde min kæreste mig opmærksom på, at Kindle kommer med nogle nye readers med touch skærm (Kindle Touch) og en ny tablet (Kindle Fire). Hvor ER du nørdet! sagde min kæreste, da jeg surfede lidt på nettet om de nye Kindles Så sidder der sådan et smukt lille menneske og spørger om noget så nørdet som: Gad vide hvilket styresystem tabletten får? (det er så mig han synes er et lille, smukt og nørdet menneske)

Readerne og tabletten udkommer d. 15. november* og umiddelbart er det tabletten jeg er mest interesseret i. Ikke mindst fordi vi er nede i en tabletpris på kun (kun og kun men i hvert fald er det en lille pris sammenlignet med Apples iPad) 200 USD.



Ingen tvivl om, at tablets er kommet for at blive. Spørgsmålet er blot, om Kindle Fire vil kunne klare sig i den rå konkurrence på tabletmarkedet. I modsætning til feks iPad'en er Kindle Fire skærmen kun 7 tommer stor. Det er samme størrelse som Samsungs Galaxy tablet, og selvom den lidt større iPad skærm da er lidt bedre at se ting på, så er det efter min mening ikke noget der betyder noget. Tværtimod synes jeg, at man er meget mere tilbøjelig til at tage 7 tommer tabletten med sig end iPad'en fordi den bare lige er lidt mere handy i håndtasken. 

Jeg håber dog virkelig at Kindle Fire kommer lidt mere i samme vægtklasse som de gamle Kindles end som Samsungs Galaxy tablet, men Amazon skriver, at den kommer til at veje 413 gram. (På min køkkenvægt vejer i sammenligning en iPad I: 703 gram, en gammel Kindle: 220 gram og en iPhone 4: 137 gram)

Jeg synes i bund og grund det er lidt tynde arme af Apple, at iPads ikke kan køre Flash. På den anden side er der nok noget ret rigtigt i det. I hvert fald var det en meget øv-agtig oplevelse at køre Flash på Samsungs Galaxy tablet fordi det gik så afsindig langsomt. Kindles Fire skulle kunne køre Flash (og PDF) og de siger selv (surprisingly), at deres browser er dødhurtig. Man kan håbe på, at de har ret. 

Hurtighed er i det hele taget essentielt ved en tablet. Man kan måske godt holde ud at vente lidt på, at ting loader på en computer, men på en tablet er det bare ikke acceptabelt, så jeg håber, at Kindle Fire er hurtig.

En ting der kan bekymre mig en smule er det med styresystemet. Jeg synes måske det er lidt mærkeligt, at de ikke bare overtager det helt velfungerende Android og adgang til Android Market. I stedet skal man tilgå apps på Amazon Appstore.

Trods lidt skepsis er der ingen tvivl om, at Kindle Fire bliver årets julegave fra mig til mig, hvis jeg kan få fat i den.

*Desværre sælges den i første omgang kun i USA og man kan ikke sige, hvornår man går i gang med at sælge udenfor USA, fordi man regner med, at man får svært nok bare ved at dække det amerikanske marked.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar