mandag den 20. juni 2011

Mobiler med fuldt tastatur (qwerty)

Jeg er en gammel BlackBerry-dame og kan stadig godt irriteres over tastaturet på touchskærmssmartphones. Det er muligt, det bare er mig der har fede fingre og dårlig motorik, men jeg synes altså det kan være rigtig svært at ramme de rigtige bogstaver på min nuværende smartphone der har touchskærm. Konsekvensen er, at jeg ikke bruger min nuværende telefon på samme måde og lige så kommunikativt som jeg gjorde med min BlackBerry. På den kunne jeg skrive alenlange mails og sms'er mens jeg nu kun gør det i ganske få linjer.

Det er dog ikke fordi der ikke findes smartphones med fuldt qwerty-tastatur, de hitter bare ikke så meget. (bortset fra, at jeg har hørt, at ingen i London gider have feks iPhone fordi antennen er for dårlig - de sværger alle til BlackBerry)

Noget kunne dog tyde på, at HTC med deres nye Cha Cha har ladet sig inspirere temmelig meget af BlackBerry og Nokias ældre qwerty-tastatur telefoner. Forskellen er dog, at Cha Cha har touch skærm. Det siger sig selv, at tastaturet optager en del plads, så skærmen er en del mindre end andre touchskærmssmartphones. Men hvis ens primære behov er at skrive sms'er, mails og opdateringer på Facebook og kun ind i mellem bruge telefonen til at surfe på nettet må denne være ret optimal. Mht Facebook er der sågar fundet plads til en decideret Facebook-knap på tastaturet.


Hvis man er ude efter qwerty-tastatur og touchskærm af en rimelig størrelse synes jeg dog, at HTCs Desire Z er et bedre bud. Generelt er HTC Desire telefonen i alle dens forskellige variationer en ret god telefon. Touchskærmen har en god størrelse, fine farver, ordentlig opløsning og den er hurtig. Desværre sælges den ofte kun som erhvervstelefon men det kan dog lade sig gøre at købe den med privatabonnement. Det siger sig selv, at når der er bevægelig dele på en telefon, så er der en risiko for, at de kan rasle lidt fra hinanden og blive lidt løse i det. Det gælder også HTC Desire Z


Det med størrelse på mobiltelefoner er altid en lidt vanskelig ting, og det er jo ikke alle der ønsker at slæbe rundt på en telefon på størrelse med iPhone og de to HTC modeller. Personligt synes jeg, at SonyEricssons Xperia X10 Mini Pro er ret fiks, hvis man vil have en smartphone med qwerty-tastatur. Skærmen er dog meget lille og man skal ikke forvente, at man kan bruge en X10 Mini som en iPhone eller en HTC Desire. Om ikke så længe udkommer den nye X10 Mini Pro dog, hvor skærmen er så stor, at den faktisk er brugbar. (Og jeg tror, den nye version især er tiltænkt kvinder. I hvert fald kommer den i flere forskellige pastelfarver)

Hvis man stadig synes, at skærmen er for lille på den nye version af X10 Mini, kommer SonyEricsson også med en Xperia Pro som har en 3,7 tommer skærm. Det lyder ret lovende.

Det var tidligere ret dyrt at have en BlackBerry og konstant opdatere med mails og kalender. Men grunden til, at BlackBerry har fået så store succes indenfor erhvervssegmentet er, at deres sikkerhed er uovertruffen. Og det er den stadig selvom de andre mobilproducenter bider dem i haserne. Som smartphonebruger og ikke bare erhvervsbruger halter BlackBerry dog lidt bagefter. Det er langt fra den underholdningsmaskine andre smartphones er. På en måde kan man sige, at de kører samme princip som Apple: De spreder sig ikke over for meget, men det de kan det kan de saftsuseme! 

Stakkels Nokia har jeg lyst til at skrive. De sad bare så sikkert i sadlen med en kæmpe superloyal fanskare, og så blev de bare lige overhælet indenom af Apple og Android-telefoner. Nokias version af en smartphone med touchskærm og qwerty-tastatur, Nokia E7 er en helt fin telefon, men det er måske ikke så sjovt når alle omkring en taler om den ene eller den anden app på iPhonen eller Andorid og man ikke kan være med, fordi de apps simpelthen ikke findes i Ovi market.

5 kommentarer:

  1. Kan varmt anbefale HTC Desire Z. Har haft den nu siden november 2010 og selv efter 2 tab på gulvet fra en rimelig højde er der ingen løse dele eller andet defekt på den eller noget der rasler :P Den er især god til dem der skriver mange mails og sms'er. Man kan også købe den hos Telenor http://www.telenor.dk/privat/mobil/mobil/htc/htc-desire-z-104022.aspx hvor jeg også har købt min :) Dog lige lidt dyrere end den er i dag :P Alt i alt er det den bedste telefon jeg nogensinde har haft... og jeg har haft rigtig mange igennem årene, er en af dem der skifter hvert halve år :P Og den her bliver ikke skiftet ud før i hvert fald om et halvt år, måske mere ;)

    SvarSlet
  2. Jeg elskede min Sony Ericsson x10 mini pro pga. den tastatur. Er en røv til at ramme rigtigt på touchskærmen, fordi jeg ikke kigger efter hvad jeg laver. Desværre er den bare begyndt at crashe og gå helt i sig selv nogle gange.. not cool!

    SvarSlet
  3. @rijaH: Godt at høre! Umiddelbart tænker jeg også, at den er den bedste af de to verdner: ordentlig stor skærm OG qwerty-tastatur

    @Anne Mette: Øv! Hvor gammel er den?

    SvarSlet
  4. Hej Cecilie.
    Jeg kan godt se dit indlæg er lidt gammelt efterhånden, men i min jagt på den ideelle modbil faldt jeg over dit indlæg og er meget nysgerrig efter, hvis du vil fortælle om mulighederne for at have Blackberry med dansk abb. Jeg har set flere firmaer sælge tlf uden abb. til rimelige priser i DK - men hvordan er det så lige med det der safty system som blackberry benytter - kan se at 3 har abb hvor man skal betale 728 kr om måneden for at få tlf til privatforbrug.... jeg håber håber håber virkelig du vil hjælpe mig - da det er den tlf der tiltaler mig mest i min jagt.... :) Mvh Anita

    SvarSlet
  5. Hej Anita.

    Det er ikke så nemt at få en BlackBerry i Danmark hvis man vil have den som privatperson. Den helt store forskel på BlackBerry og andre smartphones er sikkerheden (og det var bla et problem for de engelske myndigheder da der for noget tid siden var optøjer i England: Når folk der lavede optøjer kommunikerede gennem BlackBerry var det det fuldstændig umuligt for myndighederne at få adgang til informationen fordi den er krypteret. På andre smartphones kan man altså få adgang til beskederne der sendes)

    Sikkerheden er altså en af årsagerne til, at man i Danmark ikke rigtig sælger BlackBerry til private.

    Men med mindre sikkerheden er meget vigtig for dig kunne du måske overveje en anden type telefon? Nokia og HTC har jo telefoner der af udseende minder om BlackBerry.

    Mvh Cecilie

    SvarSlet