søndag den 6. november 2011

Kunstig teknik (eller Madfusk app)

Man skal godt nok tage sig i agt ude i det der internet og app-verden!

Man kan godt ind i mellem - når man interesserer sig for teknologi - få en fornemmelse af, at hele verden er ved at blive overtaget af robotter, logaritmer og kunstig intelligens. Men der er altså også eksempler på, at ting der tilsyneladende er tecky-tecky i virkeligheden er nogle lavtlønnede 3. verdensarbejdere.

Jeg har tidligere skrevet om The Turk og Amazons Mechanical Turk. Først for nylig er jeg dog blevet opmærksom på et konkret eksempel på turk-arbejde. Og det er faktisk et eksempel jeg selv har hyldet her på bloggen, nemlig Meal Snap.



Tilsyneladende bruger Meal Snap noget visuelt genkendelse til at oplyse om kalorieindholdet af ens mad. Bortset fra, at genkendelsen består i, at det er et rigtigt levende menneske et eller andet sted i verden der står for genkendelsen og vurderingen af, hvor mange kalorier der er i maden. Sikke noget snyd!

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal synes om hele konceptet. Er det godt, at mennesket trods alt stadig er bedre og billigere i drift end teknologi? Er det den ultimative ydmygelse af mennesket i forhold til maskinen? Eller beviset på, at maskinen aldrig når op på højde med mennesket?

2 kommentarer:

  1. Det er bevis på at maskinen endnu ikke er på højde med den menneskelige hjerne og bevis på at mennesker tiltror maskiner mere end de tiltror mennesker.

    SvarSlet
  2. Men er det ikke lidt frygteligt, at der er mennesker der skal have så lidt i løn at det ikke kan betale sig at erstatte dem med maskiner?

    SvarSlet