fredag den 4. november 2011

Pensionsdrømme

Som jeg bliver ældre bliver jeg mere og mere tilbøjelig til at mene, at det med at bo et smukt sted med et rart klima har uvurderlig betydning for ens humør. Det er dog pt i Danmark jeg tjener mine penge og min chef har en idé om, at jeg helst skal være på kontoret det meste af den tid jeg arbejder, men derfor kan jeg jo godt drømme om at bo et varmt og smukt sted når jeg bliver pensionist.

Når jeg bliver pensionist vil jeg bo i Italien, og fordi jeg ikke arbejder, vil jeg have rigeligt med tid til at læse bøger (feks Fred Vargas) i solen og lave masser af mad med lækre italienske råvarer og spise spaghetti hver dag hvis jeg har lyst til det (uden at tænke over kulhydratfattige slankekure). Og når jeg har lyst suser jeg lige tilbage til DK eller til London eller NYC.*

Ingen smalle steder i min pensionisttilværelse!


Desværre er det bare sådan, at rigtig mange kvinder stiller sig selv ret dårligt mht pension. For hver 100 kr kvinder sparer op til pension sparer mænd i gennemsnit 160 kr op. Årsagerne er mange: kvinder tjener i gennemsnit mindre end mænd, kvinder er i gennemsnit mere på barsel end mænd (og får i den periode ikke nødvendigvis betalt ind til pensionen) og der er måske også flere kvinder end mænd der er på nedsat tid. En yderligere udfordring i den forbindelse er, at pensionsopsparing ikke er noget der bliver delt, hvis man bliver skilt. Hvis man i løbet af et ægteskab altså har været enige om, at kvinden tager en tørn derhjemme mens manden er den primære forsørger - og den primære pensionsindbetaler - så er det manden der tager pensionspengene med hvis de bliver skilt.**

Jeg må indrømme, at jeg (heller) ikke synes, at sådan noget som pension er det allermest sexede i verden. Men jeg ved, at jeg har nogle forestillinger og drømme om, hvordan min pensionisttilværelse skal være OG jeg regner ikke med, at der kommer en Pensions Prince Charming og redde min alderdom. Så derfor er jeg nødt til at forholde mig til det

pensionsinfo.dk er det muligt at logge ind med NemID og i ro og mag forholde sig til, hvor meget man indtil videre har indbetalt til pension (den samler og viser ogå hvis man har pensionsopsaringer forskellige steder) og om det er tilstrækkeligt i forhold til den pensionisttilværelse man ønsker sig.


*Og så håber jeg, at den pensionerede version af mig stadig vil gå i høje sko og farverigtig tøj.
**Med mindre de har lavet en ægtepagt, hvor det er defineret, at pengene skal deles.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar