tirsdag den 22. november 2011

Flyvetips

Jeg har været en smuttur i Paris, hvorfor der har været lidt radio silence på bloggen. Travlhed på job op til en ferie går dårligt i spænd med preproduktion af indlæg til blog.

Nå, men på flyveturen til Paris blev vi flyttet til et større fly (som ellers bruges på de oversøiske flyvninger) og jeg kom til at sidde der, hvor jeg normal sidder (eller i hvert fald prøver at komme til at sidde) på oversøiske flyvninger.


Jeg er helt utroligt pernitten med mit flyveri når jeg skal flyve langt. Jeg ikke bare sover dårligt på sådan en tur, jeg har også tendens til at blive luftsyg (med opkast og det hele) og forkølet på sådan nogle ture. Og det er på en eller anden måde ikke den bedste måde at starte arbejde eller ferie på. Derfor har jeg udviklet en række flyvetips for bedst muligt at overleve en lang flyvetur på.


Jeg medbringer altid:

  • En stor tom flaske som jeg fylder med vand efter Security i lufthavnen (det er rart at kunne styre sit vandindtag på turen uden at skulle få fat i stewardesser eller prøve at kravle over sovende sidemand)
  • En madpakke, som regel en sandwich (det er rart at kunne styre sit fødevareindtag på turen uden at skulle få fat i stewardesser eller prøve at kravle over sovende sidemand og flymad er tit ret klammo. Desuden er brødet godt til at undgå for meget skvulp i maven)
  • Slik (rart og hyggeligt)
  • Bog eller blad eller hvad man nu kan lide (kan anbefale Fred Vargas bøger)
  • Musik, som regel har det været en iPod
  • Skisokker (fødderne kan godt hæve så det er ubehageligt at have sko på men på den anden side har man jo ikke lyst til at fryse om fødderne)
  • Halstørklæde (man bliver nemt forkølet på sådan et fly)
  • Næsespray (tør, tør luft der giver irriterede slimhinder og i øvrigt gør en mere modtagelig for forkølelse)
  • Ansigts- og håndcreme (tør, tør luft)
  • Tandbørste og tandpasta naturligvis
  • Noget tøjværk jeg kan have over mig (de tæpper man får udleveret er for tynde og på en eller anden måde altid for små)
  • Jeg har også eksperimenteret lidt med ørepropper men de virkede ikke helt for mig. 
Desuden ifører jeg mig blødt tøj man kan krølle sig sammen i og sørger for at komme til at sidde så langt fremme i flyet som muligt.


Jeg ved, at man andre med success tager skiftetøj og make up med så de kan være og se lidt mere friske ud når de kommer frem, men det har jeg aldrig rigtig orket med alle de madpakker og næsesprays og skisokker jeg skulle have med. 

2 kommentarer:

  1. Når vi rejser pakker vi kun 1 (stor) kuffert, og så en pc-rygsæk + min lille håndtaske.
    Så med op i flyet har vi altid:
    Bærbar (eller tablet), al vigtig elektronik (bilGPS, GPS til geocaching, ladere og batterier),
    Tyndt tøj som vi kan bruge som skiftetøj hvis kufferten ikke kommer frem - og sikkert mange andre småting der er glemt.

    Har også en micro-håndtaske, og den er som regel spændende (nej, kun i Paris de flippede ud på den), da der er kortholder, kamera, geocaching-gps, mobiltlf, kabler til overførsel til PC samt lader, MP3-afspiller, et par sæt batterier, headset af typen "stik i ørerne" til filmene under turen eller lydbøger/musik - pas, (flybilletter kan IKKE være deri pga størrelsen), spejl og andre glemte ting....

    - kun i Paris flippede de ud på den lille håndtaske og ALT skulle endevendes :$
    USA, Portugal, England og DK har ikke reageret på den ud over den klassiske scanning som alt skal igennem (men i Paris skal dem der hjælper handikappede med flyskift osv også sikkerhedstjekkes, både hvor vi andre bliver + inden de hjælper en ombord på flyet ifølge vores erfaring :O)

    Til gengæld vil jeg KLART huske skistrømperne, for jeg hader at have sko på, men vil heller ikke vise fødder (har en fobi der) - synes heller ikke det er høfligt.

    Er så heldigvis MEGET god til at sove på et fly, dog i små portioner. Ligesom at vi på flere af vores ture har oplevet hæderlig mad, endda også med god krydret smag :)

    SvarSlet
  2. Jeg har heldigvis de seneste par år været forskånet for mistede kufferter og missede connections så jeg pakker faktisk ikke specielt meget ekstratøj. Prioriterer som sagt madpakken (synes alt for ofte flymad er alt for smattet)

    Har ind i mellem undret mig over flysikkerheden i Frankrig. Den ene dag kan man suse igennem med ostefondue i sin håndbagage, den næste dag laver de en scene over en lille bitte creme...

    SvarSlet