mandag den 10. juni 2013

Pas nu på solen!

Jeg blev engang MEGA solskoldet i San Francisco. Jeg havde godt set, at UV indekset var på over 8 og tænkte, at det da vist var ret højt. Samtidig var det dog ikke særlig varmt (måske en 15 grader), så jeg tænkte, at jeg nok tog fejl eller at de måske målte UV indekset på en anden måde der i San Francisco.



Men UV indeks på over 8 betyder altså, at man skal tage solcreme på med meget høj solfaktor når man er en blegfis som mig. Hvilket jeg så ikke gjorde. Jeg blev dog reddet af, at det var ret koldt, så hele min krop var dækket af varmt tøj og det meste af mit ansigt at dækket af nogle meget store solbriller, så faktisk var det kun min næse der blev virkelig solskoldet (Og hvilken fryd at gå til seriøse arbejdsmøder med en ildrød næsetip!)

Nå, men for at den danske befolkning fremadrettet skal undgå den slags ydmygelser (OK, nok ikke udelukkende pga min oplevelse med solskoldning...), har Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden, Sundhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen udviklet en ny app.

Det er en ret simpel app, der - baseret på dagsprognoser fra DMI og din GPS lokation - beregner UV indekset lige hvor du befinder dig (også i udlandet). Desuden kan du få en tolkning af UV indeks-skalaen (den jeg skulle have haft i San Francisco)


App'en er gratis og kan hentes til iOS her og til Android her

Et alternativ (og supplement) til brug af app'en er bare altid at have en faktor 50 i tasken og ikke spare på den når man smører på

Ingen kommentarer:

Send en kommentar