mandag den 3. september 2012

Våde drømme om elbiler

(Også udgivet på Elektronista)

Jeg har haft mulighed for at prøve at køre elbil gennem virksomheden, Better Place, der sælger elbiler og udvikler infrastruktur til elbiler.

Med en elbil skal du aldrig nogen sinde besøge en tankstation igen i dit liv, fordi bilen altid lader op når den holder stille. Så det er farvel til is og slik på tanken og goddag til gratis parkering og god grøn samvittighed.

Det primære køretøj i Better Place’s løsning er en Renault Fluence Z.E. (omend du også kan bruge Better Place som elleverandør på enhver anden elbil). Den har et udskifteligt batteri der ejes af Better Place, for at holde omkostningerne til bilen nede (batteriet alene koster ca 70.000 kr), men batteriet er en del af abonnementet hos Better Place.
Lad os slå fast med det samme, at det er en fryd at køre rundt i en Renault Fluence. Der er ingen irriterende motorstøj (kun lyden af dækkene der triller hen over vejen), ingen trættende vibrationer fra bilen og intet besvær med at skifte gear (der er en form for automatgear i bilen – yay!). Til gengæld er den tjep og bevæger sig let, livligt og præcist. 

Fordi en elmotor ikke skal op i omdrejninger som en benzinmotor, er du næsten sikker på at komme først ud af krydset, uanset hvem der holder ved siden af. Hvis der er nogen, der går op i det… (jeg kan melde, at det gør min svigermor, som af denne årsag nu er helt frisk på at skulle have en elbil)

Infrastruktur: Hvis du bor i København oplever du givetvis hver eneste dag, at ny infrastruktur og nye transportformer ikke bliver skabt over night. Metroen tager som bekendt en 8 års tid pr. metrolinje, og derfor er det ikke så mærkeligt, at indførelsen af elbiler ikke går hurtigere end den gør – trods skyhøje benzinpriser og masser af god vilje. Det er nok ikke sjovt at strande med en elbil og ingen stikkontakt ude i ødemarken, og det er også derfor Better Place ser sig selv mere som udbydere af infrastruktur end som bilsælgere.

Better Place’s bud på en infrastruktur til elbiler består af 4 elementer (ud over elbilen og det udskiftelige batteri): en lader til hjemmeadressen, adgang til batteriskifte-stationer, navigations-systemet Oscar og et abonnement der dækker elforbruget på bilen.
Lader: Man kan sige, at laderen er elbilens tankstation, men i modsætning til den benzin- eller dieseldrevne bil, står tankstationen i indkørslen (eller hvis du bor i København og ikke har egen parkeringsplads: nogle hundrede meter væk). Det er et paradigmeskift, men i stedet for at køre rundt og lede efter en tankstation, når du er ved at løbe tør for benzin, så lader elbilen hver gang du stiller den derhjemme eller parkerer (hvis du vel at mærke parkerer ved en lader).

En lader til hjemmeadressen (eller hvor du nu ønsker det) er inkluderet i abonnementet hos Better Place, og det er muligt at tilkøbe endnu en lader til jobbet, sommerhuset el. lignende.

Batteriskiftestation: Det er nok ikke realistisk at tro, at du aldrig vil skulle bruge mere strøm end du har nået at lade op i løbet af bilens stille periode. Det er også derfor Better Place har bygget 5 batteriskifte stationer (med 15 nye på vej) i Danmark. Stationerne kommer til at følge hovedfærdselsårerne i det danske motervejsnet.

At få skiftet et batteri i en Renault Fluence Z.E. er sjovt og lidt spændende første gang du prøver det. Med tiden kommer oplevelsen dog nok til at minde meget om en bilvask. Du kører nemlig din elbil ind i en stor hal der godt kunne minde meget om en vaskehal. Her kan du så slappe af, tjekke mail, spille spil, spise en mad eller hvad du nu har lyst til mens en robot nedefra udskifter batteriet med et der er 100% opladet. I alt tager det ca. 5 minutter at få skiftet batteri.


Navigationssystemet: Renault Fluence Z.E. hos Better Place er født med et navigationssystem de kalder Oscar og som betjenes af en lille joystick i nærheden af håndbremsen. Skærmen er en del af displayet i midten af konsollen. Ud over at vise dig vej hen til din venindes nye adresse eller til det kursuscenter du skal være på de næste 2 dage, så kan Oscar også vise dig, om du har strøm nok tilbage til at komme helt til din destination.

Oscar viser dig hvor meget batteri du bruger og hvor meget du har tilbage. Din kørselsadfærd bliver gemt i navigationen og bliver brugt til at beregne dit fremtidige forbrug og hvornår du skal skifte batteri. Hvis du feks planlægger en tur fra København til Vejle, vil Oscar guide dig frem til dit mål inklusiv et batteriudskiftningsstop i Slagelse. Så længe du bruger Oscar til at komme omkring behøver du altså ikke selv bekymre dig om, hvorvidt du nu har strøm nok og hvor du skal hente strøm henne næste gang.

Abonnement: Better Place har helt klart fat i noget af det rigtige, når de tilbyder et kilometerbaseret abonnement, inkl. infrastruktur i deres løsning. Du har jo ikke den fjerneste anelse om, hvor meget el du ville bruge på en elbil på et år. Men du har sandsynligvis en rimelig god idé om, hvor mange kilometer du kører på et år. Du har sandsynligvis heller ikke en lille elektriker i maven der lige kan skrue et elbilsladeranlæg sammen i baghaven. Men du kan nok godt finde ud af at sætte en ledning i din bil eller køre den ind i noget der ligner en vaskehal.


I Better Place’s abonnement er inkluderet batteri, strømforbrug, opsætning af ladestander hjemme eller hvor du vil have den, ubegrænset skift af batteri, intelligent navigation, adgang til offentlige ladestandere og 24/7 kundeservice.

En ulempe ved abonnementet er, at det kun gælder i Danmark.

Generelt om oplevelsen: Vi startede på Nørrebro med et fuldt opladet batteri og kørte til batteriskiftestationen i Køge. Ved batteriskiftestationen var der 72% af batteriet tilbage på trods af, at bilen havde fået lidt testpedal på vejen. Det kom lidt bag på mig, at den faktiske rækkevidde trods alt var så lang. Senere opdagede jeg, at jeg faktisk ikke - med mit nuværende kørebehov - ville behøve at sætte bilen i oplader (som ligger et par hundrede meter fra min lejlighed) hver aften. Så 3 ud af 4 nætter ville bilen måske bare stå i parkeringskælderen som enhver anden bil.

Det var fedt, fedt, fedt at køre i Renault Fluencen. Eneste ulempe ved selve bilen var, at den var ret stor, men uden det dejligt store bagagerum der ofte er i store biler, fordi batteriet optager ret meget plads bagerst i bilen. Noget der overraskede mig og mine medkørere var, hvor meget elbilen alligevel mindede om en stor, behagelig benzinbil (bare uden lyd) og så accelerationen. Det var fedt!

Fordi elbiler er afgiftsfrie, hælder regnskabet elbil vs benzinbil i samme størrelse til elbilens størrelse, men det afhænger af mange ting. Man kan tale meget om økonomi og biler og elbiler, men sagen er jo, at det for rigtig mange mennesker bedre kunne betale sig ikke at have en bil og så køre taxi i stedet. Det økonomiske aspekt tilsidesættes dog ofte pga convenience. Det er også helt fair, men så skal man måske heller ikke dømme en elbil ude pga økonomien.


I den finansielle verden er der en dejlig talemåde der hedder Put your money where your mouth is! Og spørgsmålet er: Ville jeg selv investere i en elbil eller synes jeg, det er bedre hvis alle I andre I lige gjorde først?

Nu står jeg ikke lige og mangler en bil, men hvis jeg gjorde, ville jeg klart overveje løsningen hos Better Place. Argumenterne for er køreglæden, idealisme (hvorfor er det, at vi stadig tøffer rundt i samme type maskiner som for 100 år siden? Er det ikke snart på tide, at vi går over til noget smartere?), blæreværdien (jo, helt ærligt. Der er en tendens i tiden om, at det er overskudsagtigt at være grøn og bæredygtig), at benzinen er så vanvittig dyr og gratis parkering i København. Argumenterne imod ville være, at jeg nok skulle parkere længere væk (er ikke sikker på, at jeg kan få overtalt min ejendom til, at vi skal have en ladestander i parkeringskælderen), at bilen er så stor og så usikkerheden omkring hvor udviklingen bærer henad.

Fakta:
  • Batterirækkevidde: 185 km, men det afhænger af kørsel
  • Pris for en Renault Fluence Z.E.: 206.900 kr.
  • Prisen på elbiler er afgiftsfri
  • Abonnement (elforbrug, batteri, lader, adgang til batteriskiftestation og kundeservice) hos Better Place: mellem 1.495 kr./måned og 2.995 kr./måned
  • Antal ladestandere i Danmark: 556
  • Antal batteriskiftestationer: 5 (men 15 på vej)
  • Man kan vælge at oplade bilen på tider af døgnet, hvor der er mindst pres på elforbruget og man derfor har størst chance for at bruge vedvarende energi
  • I København er der gratis parkering for elbil er fra 31/12 2012 (men den gratis parkering praktiseres allerede)

Læs mere om Better Place og Renault Fluence Z.E.

1 kommentar:

  1. Hjemme hos os vil vi klart have en elbil når/hvis vi skal have bil engang. Jeg er helt vild med ham Oscar der, der sørger for at man har strøm nok på til at komme fra a til b. Derudover bor vi 100 meter fra et par altid tomme elbils-ladestationer - og så i Brønshøj! :D Perfekt!

    SvarSlet