torsdag den 27. september 2012

Phishing mails

Jeg havde en (tjaeh, hvad skal man kalde det? sjov er vel ikke rigtig ordet, men det er vel på en måde både lidt pudsigt samtidig med, at det også er lidt skræmmende) oplevelse i nat. I går kunne man i DRs program Penge se, hvordan internetkriminelle forsøger at lokke kortoplysninger fra danske bankkunder.

Og i løbet af natten modtog jeg denne mail:
Pga programmet i DR i går antog jeg med det samme, at der var tale om en phishing mail men hvis jeg ikke havde set det, ville jeg nok stadig ikke være blevet naret. Dels er jeg meget sikker på, at Nets ikke sender følsomme bankmails ud fra en Yahoo-mail account og dels er jeg ret sikker på, at Nets har bedre styr på det danske sprog end denne mail antyder.

Ifølge Statens IT sikkerhedstjeneste skal man også holde øje med følgende:
  • Phishing-mail er sjældent personlige. Der står ikke navn på - i stedet står der 'Kære bruger' eller noget lignende mere generelt, og allerede der skal alle alarmklokker ringe.
  • Typisk vil mailen linke til en hjemmeside, der ikke er din banks officielle, fx www .nordea.dk, også dette er et typisk tegn på, at det er hackere, som står bag.
  • Din bank vil aldrig uden din samtykke skrive til dig og bede dig verificere nogen data - og slet ikke så personfølsomme oplysninger, som kræves af fupmagerne. Er du i tvivl, så kontakt din bank, inden du klikker videre.
Hvis man alligevel er kommet til at taste sine kortoplysninger til et skummelt sted skal man OMGÅENDE få sit kort spærret.

Nets modtager phishing mails på denne adresse: phishing@nets.eu

Du kan læse mere fra Nets om phishing her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar