fredag den 15. juni 2012

Kend din dialekt

For mig er dialekter ret tæt sammenknyttet med bedsteforældre. Min egen mormor kom fra Lolland og sagde ting som "øpsedasse" og kaldte sine børnebørn "stumpe" (det var kærligt ment). Min kærestes farmor (jeg har lidt adopteret hende fordi min mormor døde for 8 år siden) kommer fra Himmerland, så hun taler med en helt anden dialekt som jeg faktisk ind i mellem kan have lidt svært ved at forstå.

Men det med dialekter er bare så dejligt synes jeg. Derfor er jeg også meget begejstret for sitet dialekt.ku.dk. Her kan man ikke bare læse om dialekter men også lytte til lydprøver af forskellige dialekter. Det fungerer noget så fint: Hver af prikkerne på kortet repræsenterer en lydprøve som går i gang når man klikker på den.


Kortet med dialekterne findes her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar