onsdag den 20. juni 2012

Die hækle-meister


Der går virkelig mormor i den for tiden med dialekter og nu også håndarbejde. Jeg har i blogverdenen observeret de mere kreative typer kaste sig ud i sådan noget som at strikke og hækle alverdens ting men jeg er aldrig rigtig selv blevet fanget (den eneste gang var da jeg var ved at blive grebet af noget patchwork)

Forleden talte jeg med min søsters veninde som for tiden gør det rigtig meget i at strikke og hækle, og det lød jo spændende. Dagen efter tjekkede jeg de sites ud hun havde fortalt om, OG man kan jo faktisk  godt lære at hækle eller at strikke vha internettet.

På det site der hedder Garnstudio har de rigtig mange opskrifter af ting man godt gad at eje. Jeg ville feks gerne have sådan en poncho:
Og det er sådan set også nemt nok. Man gør bare sådan her (hvis man altså forstår koden, hvilket jeg langt fra gør endnu):


Hækl 6 lm med nål 5 og sæt dem sammen til 1 ring med 1 km i første lm.
1.OMG: 3 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st *, gentag fra *-* totalt 3 gange og afslut med 3 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg. Klip tråden og skift farve.
2.OMG: 3 st om første lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue *, gentag fra *-* totalt 3 gange, afslut med 1 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg. Klip tråden og skift farve.
3.OMG: 3 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, afslut med 1 km i 3.lm fra beg af omg. Klip tråden.

Jeg læser det stadig som kilometer og Oh My God. Det gode ved Garnstudio er dog, at der også er instruktionsvideoer så sådan nogle som mig kan se, hvordan man gør. Og man kan jo faktisk godt lære det (omend jeg det første lange stykke tid kunne mærke, at jeg så helt åndssvag ud i hovedet af koncentration). Garnstudio har både hækle- og strikkeinstruktionsvideoer, men af uransaglige årsager er jeg altså personlig mest til hækling.

Jeg synes, jeg slapper af med hækling lidt på samme måde som når jeg laver mad, og man kan sagtens hækle lidt samtidig med at man ser tv eller ser serier på nettet. Personligt freestyler jeg lidt med noget hækling der nok kommer til at blive et hæklet sleave til min Macbook Air

Når man først har luret trickene af, så er der nærmest ingen grænser for, hvad man ikke kan strikke eller hækle. Og der er masser af steder man kan samle inspiration. Hvis man ikke gider Garnstudio, er der bla også sådan noget som Farmorfabrikken og Lutter idyl. Nedenstående er fra Farmorfabrikken


Eller skulle det være en hæklet taske (fra Lutter Idyl):




Ingen kommentarer:

Send en kommentar