torsdag den 1. marts 2012

Lidt om shapers og det tyske sprog

Der har været lidt stille på bloggen den sidste uges tid fordi jeg har været en lille tur i Berlin (og fordi jeg har arbejdet en lille smule for meget - bla også i Berlin), hvor jeg bla. spiste god mad, fik pedicure og shoppede (hvis man vil se, hvad jeg ellers kan finde på at lave i Berlin kan man tjekke det ud her)

Jeg har aldrig haft tysk i skolen - det virkede på en måde meget smartere at have fransk, men jeg ved ikke, om det var så smart - men jeg synes, det er overraskende let at forstå og samle ord op. Men man kan jo godt have behov for en hjælpende hånd, så jeg har downloaded et par tysk-læingsapps.

Den der hedder Learn German Lite er ved gud meget light! Der er 4x6 dagligdags sætninger men de er så dagligdags og almindelige, at det er lige før man kan de fleste alene af at have gået i skole med folk der havde tysk i skolen! (og have et sprog som modersmål der ligger rimelig meget op ad tysk)

Den anden er dels meget sjovere og dels er der flere ord man ikke kender til (man kan så diskutere nytten af de ord). Ud over at skrive hvad et ord hedder, så viser den også et billede af ordet. Første ord jeg så var: en klips:
Man kan måske godt ind i mellem være lidt i tvivl om, hvorvidt ord og billeder 100% er valgt efter hvad man syntes var nødvendigt at have med eller om det måske mere var noget med, at nu havde man det billede liggende. Men det er faktisk en udmærket app, hvor man lærer mange ord på tysk og kommer til at gennemskue, at ordet tachentuch (lommetørklæde) jo er bygget op på samme måde som ordet på dansk af lomme og klud/klæde.
Der er også nogle små tests så man kan tjekke, om man virkelig er så god som man troede.

App'en er gratis og kan hentes her

Omkring det der med shapers (her dækker det over sko der er udformet på en særlig måde, så man enten tvinges til at bruge bestemte muskler eller bare kommer til at forbrænde mere energi med de sko. Det er så den type sko min kæreste kalder oginoksko fordi de ikke er lige fikse alle sammen): Jeg er nu på mit 3. par og det er et par Sketchers Women's Shape-ups Liv

Umiddelbart virker de super. De er ikke specielt grimme, de er virkelig lette og de passer godt til min fod. I sammenligning var shapers par nr 2 nogle Reebok Easytone og dem har jeg ikke været specielt glad for. De er meget tunge og så tror jeg, at de passer bedst til en meget bred fod. De passede i hvert fald ikke mig særlig godt

Det, der gør de her Sketchers sko til shapers er den buede sål som gør at foden primært belastes midt på. Jeg ved ikke, hvor stor effekt det har rent slankemæssigt men jeg ved, at det kan gøre ens fødder glade, hvis man feks først har trampet rundt meget længe med almindelige sko, hvor der er stor belastning på hælen. Desuden er sålen ekstremt blød og fleksibel så det skulle føles lidt som at gå på bare tæer. Det synes jeg nu ikke, men man bliver lidt bouncy uden at blive alt for over-bouncy.

Alt i alt anbefalelsesværdige synes jeg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar