mandag den 27. august 2012

Mad og tweets

Jeg har været i Sverige i weekenden, hvor jeg bla spiste en helt vidunderlig räkmacka og købte et svensk madblad (jeg lavede dog også andet, såsom at danse, være til kräftkalas og ellers hænge ud med 600 andre kvinder fra 22 forskellige lande).


Selvom jeg bare lige var en times tid fra mit hjem og stort set hele tiden kunne se Danmark, var der alligevel ting der var anderledes og inspirerende. Feks. omkring hvordan man håndterer stegt flæsk. Op med hænderne alle dem der har fået stegt flæsk på andre måder end med kartofler og persillesovs! (og det skal være stegt flæsk! Kogt flæsk med brunkål tæller ikke)

Til min overraskelse kunne jeg i svensk madblad læse en opskrift med ARTISKOKPUREE MED STEGT FLÆSK!!! Ej men altså! Hvordan kan man andet end snarest muligt prøve den opskrift?!

Nå, men bladet tipsede også om andre spændende ting. Uden det her blad er jeg ikke sikker på, at jeg havde fundet Food Mood. Det er nok ikke et site jeg vil glo på hver dag, men det er på mange måder et ret vildt site (altså relativt set. Det er ikke sådan at der springer virkelige, levende løver ud af skærmen når du går ind på dette site, men altså...)


Food Mood samler tweets (indtil videre dog kun på engelsk) om mad oplevelsen af denne mad og kombinerer det med geo location af tweetsne. Og det foregår i real time. Det betyder, at Food Mood kan lave et heat map over, hvilken type mad der er hot lige nu og hvilken der er not. For lande hvor modermålet ikke er engelsk giver heat map'et dog nok ikke et helt retvisende billede, men det er interessant nok alligevel.

Ud over heat map'et viser Food Mood også følgende om de enkelte lande: 1. GDP pr. capita 2. Andel af fede mennesker i landet og 3. Average happiness percent.

I landet Tonga er de således utroligt fede (92% af landets befolkning er overvægtige), meget glade og ret så fattige. I Danmark er knap halvdelen (48%) af os overvægtige, hvilket er det samme som Holland. Både i Sverige og i Norge er der lidt flere overvægtige end i DK (52%), og det kom faktisk lidt bag på mig. Også at 62% af Tysklands befolkning er fede. Folk i de fem lande er dog nogenlunde lige glade (men et godt stykke fra Tonga). Og så tweetes der åbenbart virkelig meget om pandekager, pizza og æg i de 5 lande. I hvert fald, hvis man tweeter på engelsk.



Man kan vælge hvilken periode man vil se heat map'et for og man kan vælge, hvilke lande man vil se. Desuden kan man vælge nogle forskellige grupper af lande: 1. De 5 lande med størst andel af fede mennesker 2. De 5 lande med mindst andel af fede mennesker 3. De 5 rigeste lande (og modsat hvad mange danske politikere fortæller os er Danmark altså et godt stykke fra overhovedet at være med på den liste) og 4. De 5 fattigste lande.

Som sagt er sitet nok ikke lige et man kommer til at bruge for at klare de daglige gøremål, men det er interessant at kigge på og det åbner jo for, at man kan samle andre informationer i et heat map (det gøres allerede med aktier). Det også muligt, man kan trække nogle konklusioner ud i forbindelse med mindful spisning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar