lørdag den 9. juli 2011

Truede ord og hjælp fra en uventet kant

Jeg sagde SEJT og FEDT 20 gange i går da min veninde viste mig denne app, men i virkeligheden skulle jeg nok have sagt "Hvilken kalas!" eller "Hvor er det storslået!"

Sagen er, at 43 ord bliver brugt så sjældent, at man overvejer at fjerne dem fra Retskrivningsordbogen. Jeg har personligt overvejet, om det kan være fordi de ord ikke er med i telefonordbøger eller i Office pakkens ordbøger.

Men nu er der altså kommet hjælp fra en uventet kant i form af...ta taaaa...en app.
App'en er helt enkelt en liste over de truede ord (med forklaring hvilket der godt kan være behov for ind i mellem) og hver dag modtager man en sms med et truet ord som man opfordres til at bruge mindst én gang mundligt og én gang skriftligt den dag.

For mit vedkommende skal jeg i dag ideligt bruge ordet "Idelig". Her er det så, at jeg faktisk kommer lidt til kort rent mundligt, fordi jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvor man skal ligge trykket i det ord så foreløbig har jeg kun opnået den skriftlige kvote.

App'en er gratis og fås til iPhone her og til Android Market her

2 kommentarer:

  1. Det udtales med trykket på I'et og blødt D :)
    Den app må jeg ha'!

    SvarSlet
  2. Tak. Ord skal straks blive anvendt!

    SvarSlet