onsdag den 13. juli 2011

Konverteringer af e-bøger

Før jeg købte min Kindle havde jeg egentlig ikke gjort mig klart, at 1. der findes andre e-bøger end Kindle (dvs jeg vidste godt, at Barnes and Nobles havde lavet Nook og at man kunne få e-bogslæsnings apps til iPad og andre tablets men jeg havde ikke tænkt over det) og 2. der måske ikke kun fandtes ét e-bogsformat.

Det lader til, at der er et nærmest uendeligt antal e-bogslæsere og et nærmest uendeligt antal e-bogsformater. Bla kører internetboghandlen Saxo i høj grad med formaterne PDF og e-pub, så de danske e-bøger der findes på Saxo kan altså ikke hentes direkte ned på Kindlen.

Men selvfølgelig er der nogle smarte IT-nørder der har tænkt over det og jeg har på lykke og fromme testet et af dem, det der hedder Calibre.





Der er en del videoer af, hvordan man skal konvertere sine bøger, men dem gad jeg ikke se. Det lykkedes alligevel på en eller anden måde at få konverteret en dansk bog i e-pub format til noget der kan bruges i Kindle og få bogen over i Kindlen.

Jeg er egentlig lidt ligeglad med at det virker, så længe programmet er gratis og jeg kan konstatere, at det virker

2 kommentarer:

  1. E-bøger, formater og læsere er en ret stor jungle. Har indtil videre ikke bevæget mig ud i at konvertere bøger. Men er glad for det er noget der virker. Har ikke gidet at kigge på danske e-bøger, da jeg synes de er sindsygt dyre.

    SvarSlet
  2. Jeg håber også der kommer en eller anden form for standardisering snart. Men faktisk var det med konvertering ikke specielt bøvlet

    SvarSlet