mandag den 11. juli 2011

The Kindle has landed!

Jeg bestilte min Kindle lørdag og fredagen efter var den transporteret over Atlanten og i mine hænder. Det synes jeg faktisk ikke var slemt (selvom ventetiden naturligvis var lidt slem)


Jeg må sige, at jeg faktisk synes Kindlen er smartere end jeg lige umiddelbart troede (man bliver altså også lidt snydt af, at den ikke er helt så sexy og flashy og blank og skinnende som almindelige tablets). Den en meget fin at læse på - både inde og ude. Det eneste er dog, at den næsten er for bekvem at holde på. Den er så lille, let og fin og det er helt mærkeligt, når man er vant til at bakse rundt med store, tunge bøger.

Men det kunne helt sikkert godt være ægte kærlighed, det her.

For tiden tænker jeg alt ind i hvor meget det fylder i kufferten og om man kan bruge det på stranden, og mht kufferten er Kindlen helt sikkert et hit. Jeg tror også den vil fungere super på stranden men har stadig solcreme- og sandtesten til gode.



Under normale omstændigheder vil jeg på et tidspunkt på stranden blive træt af at ligge 1. på ryggen med bog op foran ansigtet så den skygger for solen eller 2. på maven med bogen foran mig. Med Kindlen bliver alle andre stillinger også mulige. Hvis jeg bliver træt af at glo på bogstaverne kan jeg bare sætte høretelfoner til Kindlen og så er der en venlig dame eller mand der (lidt metallisk godt nok) læser bogen op for mig. Det synes jeg saftsuseme er smart!



Jeg synes også det er dødsmart (og betænksomt overfor folk med dårligt syn) at man selv kan bestemme bogstavsstørrelsen på skriften.

Jeg var i den vildfarelse, at man stort set kun kunne købe e-bøger på engelsk (og det var sådan set også OK), og så var det dejligt at opdage, at der i Kindlen er lagt "Oxford Dictionary of English" og "The New Oxford American Dictionary" ind. At slå et ord op er supernemt ved hjælp af curseren og så ses ordforklaringen i to sætninger nederst. Hvis det ikke er tilstrækkeligt klikker man bare og får den udviddede forklaring. Det er også meget let at komme tilbage til den side man var ved at læse. Det er bare at klikke på "Back" knappen.

Jeg kunne ikke se andet end, at man godt ville kunne planlægge sig ud af at nøjes med WiFi-modellen (min kæreste har en iPad med 3G som vist aldrig har været i brug - han bruger kun WiFi), så det er den jeg har og det fungerer super. Jeg ved jo godt, at sådan noget med teknik og computere kan gå ret stærkt men jeg var alligevel imponeret over, hvor superhurtigt det går at downloade en bog (vi taler meget få sekunder og flere hundrede sider)

Det går supernemt at downloade bøger fra Amazon men man kan faktisk også downloade bøger på dansk fra bl.a. Saxo. Det vender vi tilbage til senere

2 kommentarer:

  1. Tillykke med din nye Kindle! Og er glad for at høre at du allerede er forelsket i den. Jeg har selv liiiige været inde at finde gratis bøger på amazon, så nu er der 12-13 nye bøger i form af gamle klassikere på den. Lige klar til sommerlæsningen :)

    SvarSlet
  2. Ja, det er simpelthen fantastisk!

    SvarSlet