mandag den 15. oktober 2012

Er dansktimerne lidt langt væk?

Jeg synes selv jeg er rimeligt god til at skrive på dansk. Jeg har i hvert fald styr på nutids-R'er, men der er til gengæld en hel andre ting ved det danske sprog jeg godt kan komme i tvivl om (ikke mindst kommer man nok til at lave lidt danglish ind i mellem) (og der er sikkert ting, hvor jeg selv mener, at jeg helt har styr på det, at Dansk sprognævn vil være dybt uenige)

Fremover er der dog ingen grund til panik. Dansk sprognævn har nemlig lavet en app der kan hjælpe, når man er i tvivl (måske kunne Dansk sprognævn lave en elektronisk ordbog der kunne køres ud over samtlige elektroniske steder, hvor man udbreder sig på dansk? men det her er i hvert fald en rigtig fin start)
App'en er delt op i forskellige kategorier, så man kan gå direkte ind på det, der er ens problemområde (forudsat at man ved, at man ikke har styr på det område). Man kan også bare browse i emnerne, hvis man ikke har et specifikt problemområde. Feks synes jeg ikke, at jeg generelt har problemer med, hvornår der skal bruges store bogstaver, men jeg var faktisk ikke klar over, at ikke-betydningsfulde ord skrives med stort, hvis det står først (eks: Det blå hjørne) men med småt ellers (eks: Leif den Lykkelige)


Jeg synes, det er rigtig fint, at der laves en app til et forholdsvis kedeligt emne (altså: Jeg synes jo faktisk personligt ikke, det er kedeligt, men jeg kunne forestille mig at mange gjorde) og at den er så nem at finde rundt i og dækker så bredt.

App'en er gratis og findes til Apple her og Android her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar