onsdag den 24. april 2013

Økologi og biodynamik

Jeg var på besøg på et biodynamisk landbrug i søndags og klappede nogle meget store, men også ret søde køer der muhede på en meget autentisk ko-agtig måde (ja, jeg opholder mig mest inde på stenbroen). Og så blev jeg en del klogere på økologi og biodynamik

Jeg har altid været lidt skeptisk overfor det der med økologi. Det har nok virket en tand for helligt til mig, men den nyeste hestekødsskandale har bidraget til en vis mistillid overfor vores fødevareproducenter. Selvom jeg måske har en fornemmelse af, at økologi er lidt noget fusk, så bliver økologiske fødevareproducenter dog tjekket en anelse mere end konventionelle producenter, og dermed  kan man måske alligevel stole lidt mere på dem. Så jeg er et stykke hen ad vejen gået over til økologi.


På det biodynamiske landbrug viste det sig dog, at økologiske landbrug feks kan gøde jord (hvor der skal vokse økologiske afgrøder) med gylle fra konventionelle landbrug (altså fra grise der har modtaget medicin og den slags). Det må man ikke på det biodynamiske landbrug. Så meget klogere tænker jeg, at jeg hellere må gå over til biodynamik i det omfang det kan lade sig gøre.

Man kan jo godt tænke, at "åh nej! nu er vi blevet så moderne og tekniske og fremmengjorde overfor al naturligt, at det det der med biodynamik er fuldstændig umuligt med mindre man selv slår sig ned som biodynamisk landmand". Men sådan er det langt fra. Tvært imod. For med den moderne teknologi er der jo kommet sådan noget som webshops, hvor man kan købe økologi og biodynamik. Feks fra Birkemosegård, hvor jeg var i søndags. De har denne webshop og de leverer på Sjælland.


Personligt har jeg altså klappet deres køer og så har jeg testet deres grønkål. Smørdampet med hvidløg smagte det vidunderligt. Og jeg er åbenbart ved at blive helt kålfanatisk, for i halen på grønkålen syntes jeg også lige jeg skulle lave gorgonzola-stuvet spidskål, som også smagte helt fantastisk. Tips hermed bragt videre, hvis man pludselig står med noget kål og ikke helt ved, hvad man skal gøre ved det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar