fredag den 18. februar 2011

Augmented Reality

Da jeg var yngre var der meget snak om Virtual Reality og folk omtalte det med en blanding af frygt og fascination. Og så fes det egentlig bare ud. Jeg havde lidt den samme frygt/fascination første gang jeg hørte om Augmented Reality.

Det går ud på, at man gennem sine øjne kan se verden på én måde, og når man så ser den samme verden gennem sin smartphone, så ser man pludselig verden med en hel del flere oplysninger. Det virkede ekstremt syret i starten da jeg hørte om det, men i virkeligheden handler det bare om, at telefonen bruger nogle features der allerede er i telefonen (som GPS og gyroskoper) og kobler det sammen med information der ligger online og gør det tilgængeligt for vores menneskelige øjne.

Jeg forestiller mig, at jeg får voldsomt store glæde af Augmented Reality når jeg skal på skiferie. Jeg har nemlig downloaded Theodolite app'en til min telefon. (Vær opmærksom på, at der er forskel på den gratis version man kan få til iPhonen og Basic til 12 kr og Pro til 24 kr)

Med den for øjet kan jeg se koordinatorne på, hvor jeg befinder mig (ok, måske en oplysning jeg strengt taget godt kunne leve uden), hældningen på bjergene omkring mig, hvor højt jeg er oppe i luften, afstand fra A til B, hvor jeg befinder mig på et kort (måske lidt overflødig, når man har maps på telefonen også) men også i hvilken retning jeg vender i forhold til kortet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar